Ongepast? Communicatie in Corona-crisistijd

Ongepast. Zo oordeelde een klant van één van mijn opdrachtgevers deze week over een mailing waarvan ik de tekst had geschreven. Lichte paniek, toen ik dat hoorde. Wat had ik twee weken geleden ook alweer precies getikt? Ik las de mail en haalde opgelucht adem. Geen ongelukkige Corona-inhaker, geen misplaatste grap en ook geen zwaarmoedige boodschap. Het was gewoon een luchtig, commercieel voorjaarsvoordeelverhaal, stammend uit zonnigere tijden. En dat was waarschijnlijk het aanstootgevende.

Het zette me aan het denken. Ik schrijf graag simpele, luchtige teksten: nuchter, eerlijk, en het liefst met enige zelfspot of een beetje humor. Die toon maakt in mijn ogen elk bedrijf aantrekkelijker. Elk mens trouwens ook. Maar wat te doen als de wereld even niet luchtig en nuchter meer is? Als angst en zorgen de boventoon voeren en mensen zich massaal gesteund voelen door Lee Towers? Moet je dan zelf ook voorzichtiger gaan communiceren, om klanten niet voor het hoofd te stoten? Of juist extra emotie in je mails leggen, om te laten zien dat het jou heus ook iets doet, deze crisis?

Decathlon stuurde mij nog dezelfde dag het antwoord. ‘Home Zweet Home’ kopte de mailing van die dag. Ik gaf de copywriter van dienst een denkbeeldig applausje voor de scherpe, doch flauwe inhaker. Want natuurlijk maak ik me zorgen om mijn zieke schoonmoeder in Brabant, die we alleen maar via een schermpje kunnen zien. Natuurlijk ben ik als de dood dat ik als freelancer al mijn opdrachten kwijtraak de komende tijd. Maar ik lig ook elke dag met twee kinderen in de woonkamer te planken op een IKEA judomat en sta me in het zweet te werken bij een ochtendgymnastiekfilmpje dat de juffen van mijn zoon hebben opgenomen. Volgens mij mogen we daar best om lachen en grappen over maken.

Daarom ben ik blij met berichten die een beetje luchtigheid brengen in zware dagen en vind ik het fijn dat mijn mailbox blijft volstromen met commerciële uitingen van bedrijven die blijven draaien, terwijl wij stilstaan. Niet alleen als ze goede inhakers of goede aanbiedingen hebben, maar ook als ze hun reguliere mailings blijven uitsturen, alsof er niets aan de hand is. Het herinnert me aan vervlogen tijden, waarin  Lee Towers alleen voor verbondenheid zorgde onder voetballiefhebbers en marathonlopers en waarin het voorjaar nog gewoon een zonnig,  zorgeloos en voordelig vooruitzicht was. In plaats van een ongepast onderwerp voor een mailtje.

(Hoe ik het deze week zelf voor één van mijn vaste opdrachtgevers “oploste”, lees je in dit korte bericht op hun website.)

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *